Kundeavtale for Lovdata Pro

Versjon: 12.9.2024 Gå til arkivert versjon


1.   Parter og omfang

Avtalen gjelder for Lovdata Pro (tjenesten), og gjelder mellom den enkelte kunde og Lovdata. Avtalen regulerer vilkårene for kundens tilgang til tjenesten. Bruken av tjenesten og innhold fra tjenesten reguleres av egne brukervilkår. Til enhver tid gjeldende brukervilkår og kundeavtale finner du her. Tilgang til tilleggstjenester reguleres av egne avtaler.

Ordrebekreftelsen meddelt i forbindelse med avtaleinngåelse regulerer de nærmere vilkårene for kundeforholdet, herunder blant annet antall brukere og begrensning i hvem som skal få tilgang til tjenesten. Kunden er ansvarlig for å melde fra om endringer som kan berøre avtalen. Slike endringer inkluderer, men er ikke begrenset til, fusjon, fisjon, endring av virksomhetsnavn og avvikling av virksomheten.

Kunden har tilgang til en egen side for å administrere kundeforholdet, der kunden selv er ansvarlig for å administrere hvilke brukere som skal ha tilgang til tjenesten. Det er ikke tillatt å gi brukere som faller utenfor avgrensningen i ordrebekreftelsen tilgang uten etter særskilt avtale. Der kunden meddeles innloggingsdetaljer for opprettelse av nye brukere, skal innloggingsdetaljene holdes konfidensielt og ikke meddeles andre enn de som skal få tilgang til tjenesten hos kunden.

Rettighetene i henhold til avtalen kan verken ved salg, leie, utlån eller på annen måte overføres tiltredjepart.


2.   Vederlag og betalingsbetingelser

Med mindre annet er særskilt avtalt, gjelder priser, betingelser og vilkår til enhver tid tilgjengelig i Lovdatas prisliste.

Kunden er ansvarlig for å melde fra om større endringer i antall brukere. Lovdata kan justere avtalen ved endring i antall brukere hos kunden. Økning i antall brukere kan medføretilleggsfakturering midt i en avtaleperiode eller etterfakturering av differansen. Endringer i prislisten av vesentlig betydning for avtalen vil oppdateres i prislisten senest 14 dager før oppsigelsesfristen i avtalens punkt 3.


3.    Oppsigelse

Avtalen løper til den sies opp av en av partene. Avtalen kan sies opp med virkning fra påfølgende kalenderår, likevel slik at minste avtaletid er 12 måneder. Oppsigelse skal skje skriftlig via e-post eller selvbetjent via Lovdata Pro. For at oppsigelse skal ha virkning fra påfølgende kalenderår må oppsigelse ha kommet frem senest 30. november.


4.   Bruk av kunde- og brukeropplysninger

Lovdata kan benytte data om og fra kunden og kundens brukere til tilgangskontroll, måling av bruk, brukertilpasning av tjenester, statistikk-, regnskaps- og faktureringsformål, samt for etterlevelse av personvernregelverket. Lovdata skal ikke bruke kundens og brukernes data til annonseringsformål.

Kundens data slettes to år etter avtalen er avsluttet, med mindre kunden krever umiddelbar sletting av dataene. Lovdata forbeholder seg retten til å beholde data som kan beholdes for faktureringsformål og andre formål hjemlet i lov eller forskrift.


5.   Sikkerhet, menneskerettigheter og bruk av underleverandører

Lovdata skal oppfyllede krav til sikkerhetstiltak som stilles etter personopplysningsloven og skal jevnlig gjennomføre sikkerhetsrevisjoner av tjenesten.

Partene skal etterleve kravene i åpenhetsloven. Dette innebærer å sørge for at virksomheten og dens leverandørkjede overholder grunnleggende menneskerettighetsstandarder, inkludert, men ikke begrenset til retten til liv, frihet, og trygghet, samt retten til anstendige arbeidsforhold.

Lovdata benytter underleverandører for drift og lagring av data. Underleverandører skal pålegges samme plikter som Lovdata etter avtalen. Henvendelser med krav om retting, sletting og utlevering av personopplysninger skal rettes til Lovdata.

Ved sikkerhetsbrudd som resulterer i tap, endring eller spredning av kundens data, skal Lovdata varsle kunden uten ugrunnet opphold. Lovdata skal granske og iverksette rimelige tiltak for å begrense konsekvensene ved sikkerhetsbrudd.


6.    Ansvar

Lovdata videreutvikler kontinuerlig tjenesten. Det forekommer at vi tilføyer, avvikler og endrer innhold og funksjonalitet, uten at disse endringene vil gi rett til kompensasjon. Feil, mangler, følger av driftsstans og innskrenkninger av tilgjengeligheten skal ikke gi grunnlag for krav om prisavslag, skadeserstatning eller andre misligholdsbeføyelser mot Lovdata, utgiver, redaktører, samarbeidspartnere, forfattere/bidragsytere eller andre som har utført arbeid vedrørende innhold, funksjoner og utvikling og drift av tjenesten.


7.   Mislighold

Dersom en part vesentlig bryter vilkårene etter denne avtalen, kan den andre part heve avtalen med umiddelbar virkning. Ved heving opphører kundens og tilhørende brukeres tilgang til tjenesten. Lovdata kan ved mistanke om misbruk hos kunden eller tilhørende brukere sperre kundens tilgang til tjenesten uten varsel.

Dersom en part bryter avtalen, kan den andre part kreve erstattet økonomiske tap.

Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter og purregebyr. Ved manglende betaling stenger Lovdata tilgangen til tjenesten uten nærmere varsel. Før gjenåpning må kunden gjøre opp alt utestående under avtalen. Lovdata kan belaste kunden et gebyr for å gjenåpne tilgangen til tjenesten. Ved gjentagende betalingsmislighold kan Lovdata heve avtalen.


8.   Endringer

Endringer i avtalen som ikke innskrenker kundens rettigheter kan utføres uten varsel. Ved betydelige endringer og endringer som innskrenker kundens rettigheter skal Lovdata varsle kundene på e-post til kundens registrerte e-postadresse. Kunden er selv ansvarlig for å varsle Lovdata ved endring av kontaktperson.


9.   Tvister

Oslo tingrett er verneting for tvister som oppstår i forbindelse med denne avtale. Norsk lov skal legges til grunn for domstolsbehandling.